IMANI BEPAALT TIMBALAND VS THE NEPTUNES

IMANI BEPAALT Timbaland versus The Neptunes: Part III

DISCOGRAPHY
Ik weet dat ik het voornamelijk over de producties voor anderen heb gehad, maar ik wil het heel snel hebben over albums die ze onder hun eigen naam hebben uitgebracht: Clones en Shock Value. Beide zijn compilaties, beide zijn alright. Zitten wat uitstekers bij, maar over het algemeen is het matig. Ik mention dit om te zeggen dat ze goed zijn in volledige producties voor anderen, maar eigen albums, of eerder compilaties, zijn wack. Just wanted to say that.

FutureSex/LoveSounds of Hell Hath No Fury?
So, which one? Obviously kies ik voor Hell Hath No Fury. Ik denk dat het een beetje oneerlijk is, omdat dit twee verschillende genres zijn. Dus, ergens is dit appels met peren vergelijken. Ik moet wel zeggen dat beide een mooi geheel zijn: elke track past in het album en het hele thema daarvan. Justin Timberlake’s tape kent wel meer diversiteit.

Als we kijken naar Timbaland, zijn sound is ook wel wat diverser. Alleen een goed getraind oor herkent een Timbaland productie wat makkelijker. In de tijd dat hij nog heel actief was met Magoo, Missy Elliott en Aaliyah, had hij een hele kenmerkende sound – beatboxing, hij zei af en toe nog wat door de tracks heen, plus hier en daar een “uh-huh”. In die producties die wat later kwamen, veranderde zijn sound. Ik denk dat dit komt omdat Timbaland zichzelf nu een beetje verliest bij het produceren voor anderen die niet in zijn straatje passen. Terwijl bij The Neptunes ik een productie van ze uit duizenden herken. Wel moet ik zeggen dat ik vind dat Timbaland niet genoeg props krijgt.

Dus, als ik echt moet kiezen, kijkend naar de discografie, kies ik voor The Neptunes. Dit is puur vanwege het feit dat ze een kenmerkende sound hebben, die ze nooit uit het oog zijn verloren. Deze sound hebben ze vervolgens toegepast op uiteenlopende artiesten en meer keren dan niet werkte het.

Dirt Off Your Shoulder of Grindin’?
Kijkend naar deze singles – productie is bij beide ziek. Ik geef deze toch aan The Neptunes, puur omdat ik meer met Clipse heb dan met Jay-Z.

IMPACT
Impact gaat ook naar The Neptunes. Dan kijk ik naar de hoeveelheid carrières die zij hebben gelanceerd en de impact daarbuiten. Eigenlijk is dit slecht, sinds ik alleen naar muziek moet kijken, maar ik kan de impact daarbuiten moeilijk negeren. Daar is het te groot voor. Dat is de enige reden waarom ik voor The Neptunes kies. Ik kijk nu naar kwantiteit, want kwaliteit van impact is bij beide topnotch en ongeëvenaard.

CONSISTENCY
Dit is een gelijkspel. Beide zijn consistent. Beide hebben af en toe ook wat steken laten vallen, maar hebben vooral bangers geproduceerd.

VERSATILITY
Beide zijn versatile AF. Beide hebben geproduceerd voor de meest uiteenlopende artiesten. Deze geef ik wel aan The Neptunes, ook weer puur op basis van kwantiteit. Ook weer omdat kwaliteit bij beide vrijwel gelijk is. The Neptunes hebben wel meer volledige albums/projecten op hun naam staan die uiteenlopen qua genre.

LONGEVITY
Kijkend naar productie, dan zijn beide tijdloos. Producties van beide will stand the test of time. Als we kijken naar longevity van carrière. Dan moet ik deze wel weer aan The Neptunes geven. Dit is puur omdat The Neptunes nog steeds een veelgevraagd duo is en deze nieuwe producties ook gewoon de hitlijsten halen. Dit terwijl het bij Timbaland wat minder is. Hij is nog steeds actief, alleen maakt hij hij wat minder geluid.

FINAL VERDICT
Finally, om de vraag “Wie is de betere producer?” te beantwoorden: The Neptunes. MAAR. MAAR. MAAR. Timbaland is wel beter dan Pharrell Williams als producer op zichzelf, but y’all ain’t ready for that conversation.

Dus.
In het kort.
The Neptunes > Timbaland.

Maar,
Timbaland > Pharrell.

Check de volledige serie:
Part I: Timbaland
Part II: The Neptunes
Part III: Final verdict

SHARE

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
WhatsApp
Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

IMANI BEPAALT___

IMANI BEPAALT 2009 was TopNotch prime

IMANI BEPAALT 2009 was TopNotch’ prime

Het jaar is 2009. De hiphopscene in Nederland is in haar prime. Er bloeien een aantal nieuwe rappers op onder platenlabel TopNotch. Rappers die TopNotch’ merk waarborgde als vaandeldrager wat betreft hiphop in Nederland.

LEES VERDER »
IMANI BEPAALT missy elliott is underrated

IMANI BEPAALT Missy Elliott is underrated

Missy is verantwoordelijk voor heel wat gems en ze krijgt nog steeds niet de credits die ze verdient. That gonn’ end today. Laat me jullie vertellen waarom Missy de koning der koningen is and y’all gonn’ start putting some respect on her name.

LEES VERDER »
IMANI BEPAALT flinke namen is underrated

IMANI BEPAALT Flinke Namen is underrated

Flinke Namen. Een naam wat gewicht draagt en enige verwachting met zich meebrengt. Tevens de naam van rapformatie bestaande uit Murth, The Flexican, Fit en Sef. Een groep dat niet alleen mijn volledige aandacht had, maar ook mijn volledige hart.

LEES VERDER »

OOK LEUK

IMANI REVIEWT Big Sean Detroit 2

IMANI REVIEWT Big Sean ‘Detroit 2’

Ik kan mij niet de laatste keer herinneren dat ik een album heb beluisterd, with more than 12 songs, without skipping a song or getting bored. Big Sean made it happen though! Detroit 2 is in a league of its own. Man, maybe album of the year?

LEES VERDER »
IMANI OVER rappers als onze saviors

IMANI OVER rappers als onze saviors

Artiesten worden aanbeden. De hemel in geprezen. Verafgood zelfs. Alles wat ze doen wordt door de media op de voet gevolgd. Elke misstap wordt vergroot en gedeeld met het publiek. Zeker als het gaat om hoe ze bewegen in tijden van nood. Let me say one thing: these rappers ain’t gonna save us and quite frankly… it’s not their job to do so. Hear me out.

LEES VERDER »
IMANI SIGOURNEY © 2020