IMANI BEPAALT Timbaland versus The Neptunes: Part I

IMANI BEPAALT Timbaland versus The Neptunes: Part I

As mentioned, – and I probably will sneak it in every conversation – was ik op uitwisseling naar New York. Uit verveling had ik me voor het eerst aangemeld op een dating app – until they sponsor me I ain’t mentioning them, we don’t work for free on this side. Niet om te daten, puur om te zien what’s out there. Ik had mezelf al voorgenomen dat ik met niemand zou meeten – I’m in a country all by myself and these New York brothas are a different breed.

PSA: all the fine brothas reside in Brooklyn.

But anyway, bij het opstellen van je profiel had je de optie om enkele vragen te plaatsen op je profiel om het ijs te breken. Since my passion for music runs deep, had ik de vraag “Timbaland or The Neptunes?” als eerste staan. Waarom deze vraag? As mentioned in pretty much every article, ben ik mainly opgegroeid met deze superproducers and they both are in my top three producers, next to Kanye West of course. Y’all know my love for Kanye West runs deep – if not check this article where I explain my complicated relationship with Mr. West. However, Timbaland en The Neptunes hebben altijd een gedeelde tweede plek gehad. Dus, na vele gesprekken, documentaires, crate digging en felle discussies met mijn broer, denk ik dat ik het antwoord heb op de eeuwenoude vraag: wie is de betere producer Timbaland of The Neptunes?

IMANI BEPAALT
Dit artikel maakt deel uit van een nieuw segment, IMANI BEPAALT. Hier bepaal ik wat of wie het beste is in alles wat te maken heeft met hiphop. Denk beste album, beste rapper, beste boek, beste documentaire etc. Alles is mogelijk. Deze IMANI BEPAALT is going to settle once and for all who is the better producer. Dit doe ik in drie delen. In het eerste deel, dit deel, zal ik het uitvoerig hebben over Timbaland en zijn repertoire. In deel twee zal ik het hebben over The Neptunes. In het laatste deel zal ik de twee tegenover elkaar zetten en uiteindelijk de vraag beantwoorden.

Disclaimer: these are my opinions and they are based on my knowledge of their discography. Dus, als ik producties niet noem kan het zijn dat ik ze wack vind of simpelweg niet noemenswaardig. If after this you feel violated in any way, my dm’s are always open for a healthy discussion. I’ll entertain it.

Ik zal naar de volgende aspecten kijken: discography, impact, consistency, versatility and longevity.


DISCOGRAPHY
Best produced album
: Justin Timberlake – FutureSex/LoveSounds
Het is niet alleen het beste album dat Timbaland heeft geproduceerd, maar ook de op één na beste album van Justin Timberlake. The funny thing is, zijn beste album – Justified – is ook deels geproduceerd door Timbaland. Omdat de productie van Justified merendeels in handen is van The Neptunes, heb ik ‘m niet op de eerste plek. Timbaland heeft zonder twijfel een grote rol gespeeld in Justin Timberlake’s switch van *NSYNC heartthrob naar R&B’s favorite white boy – he lost that title when he dropped that wack ass Man of the Woods. Mijn broer is the biggest Justin Timberlake fan I know, dit album werd grijsgedraaid. Geen enkele track werd geskipt. I understand why. Elke track klopt. Je hoort hevige invloeden uit disco, hiphop en funk. Showing you how Timbaland is able to make everything sound good, no matter the genre. Dit in combinatie with JT’s velvet voice? YES. These two are a dynamic duo en ook op dit album hoor je die chemie.

Honorable mentions: Missy Elliott – Supa Dupa Fly en Aaliyah – One In A Million


Best produced song: Jay Z – Dirt Off Your Shoulder
You can’t do nothing but to make that nasty face and bop your head when you hear this beat. Dit vereist geen uitleg, dit spreekt voor zich. Now I’m about to say something mad controversial: I find Jay-Z a little overrated. Ik vind dat hij altijd de beste beats weet te strikken en hij laat zich vervolgens dragen door ze, if you get what I mean? Dit is een voorbeeld hiervan. Als deze track was uitgebracht als slechts een instrumental, I’d be totally fine with it. I can do without Jay-Z. This, however, is a topic for another time. I do appreciate the fact that he said that “Ladies is pimps too”, though.

Honorable mentions: Tweet – Oops (Oh My), Timbaland & Magoo – Indian Flute, Ginuwine – Pony, Jay-Z – Big Pimpin’, Timbaland feat. Justin Timberlake, Missy Elliott & Dr. Dre – Bounce, Aaliyah – Are You That Somebody?

IMPACT
You’re not going to tell me that Timbaland’s impact wasn’t major. He is one of the pioneers when it comes to those distorted sounds in R&B and hiphop. Denk aan die burp sound op “Pony” of dat baby geluid op “Are You That Somebody?” ICONIC. Het verwerken van zijn talent in beatboxen in zijn productie is also a reason to love him. I can appreciate an authentic, multifaceted producer. Your favorite producer could never. Daarnaast is hij een sleutelfiguur in het succes van heel wat artiesten: Justin Timberlake, Aaliyah, Missy Elliott, Ginuwine en Nelly Furtado. Just to name a few. He doesn’t have the title superproducer for no reason. Often imitated, never duplicated. It’s crazy, naar mijn idee ontvangt hij niet genoeg props als ik kijk naar de huidige/nieuwe stroming producers. Meanwhile, is Timbaland de vader van jouw favoriete producer. Hou op met me.

CONSISTENCY
Als we het hebben over consistentie is Timbaland wel een prime example. Producing bangers back to back. Once again, that’s why he’s a superproducer. Alles was op niveau, consistently dropping quality work. Het feit dat hij kwalitatief sterk materiaal kan produceren met artiesten uit verschillende genres is een skill. A skill not many producers possess.

VERSATILITY
Van EDM tot Indiase invloeden. VERSATILE AF, WHAT YOU MEAN?! Het feit dat je in elke productie van Timbaland toch zijn sound hoort doorsijpelen, laat zien dat hij elke genre weet te domineren en naar zijn hand te zetten. At one point everybody and their momma was singing OneRepublic’s “Apologize” of “If We Ever Meet Again” met Katy Perry. Dan heb ik het nog niet eens gehad over zijn samenwerking met Nelly Furtado. How you got a ten-year-old girl singing about being promiscuous? That was an era, man.


LONGEVITY
I ain’t even going to lie, I think Timbaland is past his prime. Als we kijken naar zijn discografie zijn Timbo’s producties tijdloos. Still bumping his productions for all the artists mentioned previously and will do so until the end of time. His productions will stand the test of time, zonder twijfel. Kijkend naar zijn producties van de laatste twee jaar… welke producties? Exactly. Deze zijn niet noemenswaardig. Ik zie Timbaland nu alleen nog maar voorbijkomen op mijn explore page. He had a good run though. Omdat zijn legacy zo major is, kan hij zich dit veroorloven.

Check de volledige serie:
Part I: Timbaland
Part II: The Neptunes
Part III: Final verdict

SHARE

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
WhatsApp
Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

IMANI BEPAALT___

IMANI BEPAALT 2009 was TopNotch prime

IMANI BEPAALT 2009 was TopNotch’ prime

Het jaar is 2009. De hiphopscene in Nederland is in haar prime. Er bloeien een aantal nieuwe rappers op onder platenlabel TopNotch. Rappers die TopNotch’ merk waarborgde als vaandeldrager wat betreft hiphop in Nederland.

LEES VERDER »
IMANI BEPAALT missy elliott is underrated

IMANI BEPAALT Missy Elliott is underrated

Missy is verantwoordelijk voor heel wat gems en ze krijgt nog steeds niet de credits die ze verdient. That gonn’ end today. Laat me jullie vertellen waarom Missy de koning der koningen is and y’all gonn’ start putting some respect on her name.

LEES VERDER »
IMANI BEPAALT flinke namen is underrated

IMANI BEPAALT Flinke Namen is underrated

Flinke Namen. Een naam wat gewicht draagt en enige verwachting met zich meebrengt. Tevens de naam van rapformatie bestaande uit Murth, The Flexican, Fit en Sef. Een groep dat niet alleen mijn volledige aandacht had, maar ook mijn volledige hart.

LEES VERDER »

OOK LEUK

IMANI OVER rappers als onze saviors

IMANI OVER rappers als onze saviors

Artiesten worden aanbeden. De hemel in geprezen. Verafgood zelfs. Alles wat ze doen wordt door de media op de voet gevolgd. Elke misstap wordt vergroot en gedeeld met het publiek. Zeker als het gaat om hoe ze bewegen in tijden van nood. Let me say one thing: these rappers ain’t gonna save us and quite frankly… it’s not their job to do so. Hear me out.

LEES VERDER »
IMANI SIGOURNEY © 2020