IMANI OVER de dunne lijn tussen hiphop en r&b

IMANI OVER de dunne lijn tussen hiphop en r&b

Ik weet dat dit een hiphop website is, maar ik moet even m’n props geven aan de nieuwe lichting r&b-artiesten. Plus, de lijn tussen hiphop en r&b is al een tijdje onduidelijk, since every rapper be singing on hooks and using r&b samples. Waar het nog een sin was om hiphop en r&b in een zucht te noemen, worden cross-overs tussen deze twee genres volop geprezen. Waar komt deze change of heart vandaan? Ik geloof niet dat we onze vingers kunnen leggen op wat precies de aanleiding was van deze verandering. Wat ik iwel kan doen is laten zien is waar de twee elkaar ontmoeten en hoe laten zien hoe hypocriet fanatieke hiphopfanaten zijn. Ik ga het gebben over zingende rappers en samples.

KIKI
Dit stuk schrijf ik na aanleiding van het album KIKI van Kiana Lede dat vandaag gedropt. Hoe ik zelf niet geloof dat je een overtuigende review kan schrijven na slechts een luistersessie, spreekt het wel boekdelen dat het me heeft geïnspireerd om een heel stuk te schrijven just to mention it. That’s gotta mean something. That album sick. Ik wil ook graag van de gelegenheid gebruik maken om enkele van mijn persoonlijke favorieten van deze nieuwe, frisse stroom aan r&b grootheden-in-the-making te delen.

RAPPERS SINGING
The first name that to might come to mind is Drake, but rappers been singing way before he did. Ik noem een LL Cool J, OutKast en The Fugees. Andere hedendaagse voorbeelden zijn Tyler, Lil Uzi, Tory Lanez en Roddy Rich. Ik zeg hiermee niet dat elke rapper dat zingt can hold a note, but they try. Imani appreciates the effort


All your favorite rappers have sung a line or too on their song. Maakt dit hen per definitie nu een r&b singer? Nee. Maar all that harmonizing and singing sure ain’t rapping either. Daarbij moet je nagaan dat hiphop is geboren als cultuur dat voorkomt uit maatschappelijke woede, voornamelijk die van ons mannelijke counterparts. Hiphop was synoniem aan rebellie. Om vervolgens rappers te horen zingen was alles waar hardcore rappers tegen waren. Zij distantieerde zich met alle macht van deze genre – wat een beetje dubbel is, want ze waren niet vies van een feature met een r&b singer of songstress op hun tracks.

Daarbij geloof ik ook dat de record labels hier een rol speelde. Toen hiphop niet meer iets underground was, en het buiten zijn oevers begon te treden en corporaties zagen dat er winst te halen viel, werd het nu gezien als “urban” en in een zucht genoemd met r&b. Omdat zij die aan de start waren van de cultuur hier allesbehalve blij mee waren, namen zij nog meer afstand van elke vorm van associatie met r&b.

SAMPLES
We can’t talk samples without mentioning the king of samples that is Kanye West. Kanye staat erom bekend dat gebruikt maakt van verschillende samples in zijn producties, met name r&b. Hij is niet de enige. Hiphop gebruikt samples van r&b vanaf het begin der tijden. Like I mentioned earlier is daarom deze haat jegens r&b van hardcore rappers één grote contradictie. Dit gebeurt ook andersom. Hier heb ik verder ook geen grote uitleg over. We just out here contradicting each other. Daarom zal ik in plaats daarvan wat voorbeelden noemen:


Hiphop samples

  • Kiana Ledé – Mad At Me. / OutKast – So Fresh, So Clean
  • Nicole Bus – You / Wu Tang – Cream
  • Next – Too Close / Kurtis Blow – Christmas Rappin

R&B samples

  • Method Man feat. Mary J. Blige – I’ll Be There for You / You’re All I Need To Get By / Marvin Gaye – You’re All I Need I To Get By
  • Twista feat. Kanye West & Jamie Foxx – Slow Jamz / Luther Vandross – A House Is Not A Home
  • Meek Mill – Dangerous / Jodeci – Come And Talk To Me
  • Tory Lanez Chixtape 5 is basically a collection of r&b samples.

IMANI GOES R&B?
Wat was het doel van dit stuk? Net als al mijn andere stukken, die dienen als een verzameling van mijn bevindingen over mijn liefde dat is hiphop, hardop nadenken en mensen bereiken die eventueel hetzelfde denken of open staan om horizons te verbreden. Daarnaast was dit een mini-aankondiging: I will be talking more about r&b too here.

This was basically me saying y’all can’t come for me when I say I’m an hiphopjournalist and I start talking about r&b, because, zoals je hebt gelezen, the two are intertwined.

Kiana Ledé


Snoh Aalegra


Brent Faiyaz


Lucky Daye

SHARE

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
WhatsApp
Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

IMANI OVER___

IMANI OVER rappers als onze saviors

IMANI OVER rappers als onze saviors

Artiesten worden aanbeden. De hemel in geprezen. Verafgood zelfs. Alles wat ze doen wordt door de media op de voet gevolgd. Elke misstap wordt vergroot en gedeeld met het publiek. Zeker als het gaat om hoe ze bewegen in tijden van nood. Let me say one thing: these rappers ain’t gonna save us and quite frankly… it’s not their job to do so. Hear me out.

LEES VERDER »
IMANI OVER haar onorthodoxe introductie met ATCQ

IMANI OVER haar onorthodoxe introductie tot ATCQ

Waar de meerderheid van de fans verliefd werd op de sounds van ATCQ na het horen van tracks zoals “The Scenario”. “Can I Kick It?”. “Electric Relaxation” en “Bonita Applebum”, begint mijn quest in 2016 met een MTV show, een documentaire en een VANS patta.

LEES VERDER »

OOK LEUK

IMANI REVIEWT Big Sean Detroit 2

IMANI REVIEWT Big Sean ‘Detroit 2’

Ik kan mij niet de laatste keer herinneren dat ik een album heb beluisterd, with more than 12 songs, without skipping a song or getting bored. Big Sean made it happen though! Detroit 2 is in a league of its own. Man, maybe album of the year?

LEES VERDER »
IMANI OVER rappers als onze saviors

IMANI OVER rappers als onze saviors

Artiesten worden aanbeden. De hemel in geprezen. Verafgood zelfs. Alles wat ze doen wordt door de media op de voet gevolgd. Elke misstap wordt vergroot en gedeeld met het publiek. Zeker als het gaat om hoe ze bewegen in tijden van nood. Let me say one thing: these rappers ain’t gonna save us and quite frankly… it’s not their job to do so. Hear me out.

LEES VERDER »
IMANI SIGOURNEY © 2020