IMANI OVER rappers en hun houdbaarheidsdatum

IMANI OVER rappers en hun houdbaarheidsdatum

Ik herinner me nog een tweet van Lloyd Banks waarin hij aangeeft dat “ain’t nobody checking for banks anymore” . Ik heb hier heel lang over nagedacht, is dat zo? (Not for me. Cause I still bump “Hands Up” till this day. TILL THIS DAY) And if so, hoe zit dat: Wanneer is de koek op? Wanneer is een rapper niet meer relevant? Waaraan herken je een rapper die zijn (of haar) relevantie verloren is? Is het mogelijk om je troon weer te claimen? Dit zijn interessante vragen. Interessante vragen die yours truly voor je gaat beantwoorden.

WANNEER IS EEN RAPPER NIET MEER RELEVANT?
Je hebt twee soorten rappers die niet meer relevant zijn: rappers from present time en rappers from the old days.

Het antwoord op de vraag is voor beide is simpel: ze maken geen geluid meer. Of, beter gezegd, ze maken geluid, but we don’t wanna hear it. Voor rappers van present time lopen de redenen uiteen: ze zijn gimmicks, one-hit wonders, eenzijdig etc. Rappers van back in the day die niet meer relevant zijn, kan twee main redenen hebben:

  1. Weren’t educated on them
    Een groot aantal jongeren (denk generation z and down) denken aan oldschool hiphop alleen aan Tupac and Biggie. En dat is generally speaking. I used to myself. Older hiphopheads are quick to condemn you for generalizing oldschool hiphop to strictly those two, when they are just a drop in the big pool that constitutes old school hiphop. Can you blame them?
  2. Weren’t around when they were popping. Everybody knows the youth decides what’s hot. The youth was feeling you and hyping up’ shit are old now. They don’t move the needle anymore, their kids do. That’s why you got (usually) older people talking about back in my day things were better. They were spinning the needle. So, it’s basically an ego thing. Cause why do they get in their feelings when they say a contemporary rapper is better than the rapper, they consider to be better? Exactly. Bruised ego’s.

WAARAAN HERKEN JE EEN RAPPER DIE ZIJN (OF HAAR) RELEVANTIE VERLOREN IS?
Twitter Fingers
Staying on the topic of bruised ego’s: they use them fingers now to talk shit about everybody coming up, instead of using them fingers to catch up and write some lyrics – makes sense that 50 is in the header now, huh?

Recruits every new and upcoming rapper for a feature
Wanneer je al een lange tijd meedraait en accomplishments op je naam hebt staan, bouw je respect op. Up-and-coming rappers kijken naar je op, raken geïnspireerd. Wanneer je als OG vervolgens deze youngins recruit en benadert voor een feature, of course they are gonna say yes. A win-win: jij maakt weer geluid, want je hebt een track met the hottest one out en als youngin heb je een feature met een legend op je naam.

Proberen te erg mee te gaan met de hype/verliezen zichzelf
You know when your parents try to do those new dances: ‘how do you youngins do that lil’ dance?’ Cringey. Exactly. That’s how some of these rappers be looking trying to do whatever’s hot right now. Als je bekendstaat als conscious rapper is het vreemd als je ineens in een stripclub staat te rappen on how you ‘”love them hoes”. Als je muziek niet meer aanslaat, that’s cool – je hebt nog steeds je core fans. Don’t lose yourself trying to go with the hype. Je wint hier niet alleen nieuwe mensen mee, cause we can see through the bullshit, maar je verliest de fans die je back hadden from the beginning.

Proberen te erg vast te houden aan de old days
On the other side of the spectrum, hebben we rappers that are so stuck in their ways en weigeren om zich aan te passen aan het huidige rapklimaat. On the one side, kan ik dit alleen maar prijzen. Authenticiteit boven alles, maar wil je meer mensen bereiken, you have to adapt.This does not mean you have to lose yourself and sell yourself out for streams, maar vind een mooi balans.

Video’s zien er cheap/amateuristisch uit
Meestal als gevolg van het voorgaande: they are so stuck in their ways dat ze zich vasthouden aan wat werkte back in their prime.

We are spoiled af. We want to feel like we’re watching some sci-fi thriller shit, when we watch videos. We want aesthetics, sick visuals etc.

I can write a whole essay on why Missy Elliott and Ludacris are the most creative people in hiphop EVER when it comes to music videos. But that’s a topic for another time. Zij zouden niet halen met die clips van nu. Als het niet volzit met special effects like Sicko Mode for example of aesthetically pleasing is as basically every video Solange dropped since A Seat At The Table, we don’t want it.

Als je kijkt naar rappers die voorbij hun hoogtijdagen zijn en nu video’s releasen… it looks amateuristisch en cheap. Not even gonna sugarcoat it. It’s the way it is. I’m not gonna name rappers or videos explicitly, maar ik durf te wedden that before you finished reading that previous sentence some cheap ass – looking like you bought it off of somebody trunk – Limewire shit, popped up in your head. Hier kunnen meerdere redenen voor zijn:

• Like I said: we too spoiled
• Geen major label backings, so no funds
• Refusing to change the format and stick to what used to work back then.

It all comes back full circle.

IS HET MOGELIJK OM JE TROON WEER TE CLAIMEN?
It depends. Is het mogelijk om als persoon weer relevant te zijn? Absoluut. Is het mogelijk als rapper weer relevant te zijn? I am not too sure. Er zijn genoeg rappers van back in the day die af en toe nog albums droppen, maar je hoort er niks over. Ik noem The Lost Tapes 2 van Nas, Let Love van Common of 9 van Lil’ Kim. Allemaal albums die gedropt zijn door grootheden in hiphop.

Have you heard of these projects? Probably not.
Why? Geen track domineerde de charts of werd een hit.
Why? The youngins ain’t checking for them.
Why? They weren’t educated on them and weren’t around when they were in the prime.
En we zijn weer back at square one.

Well.
I hope you learned something today.

SHARE

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
WhatsApp
Email

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

screengrab notorious big - juicy

IMANI OVER hiphop’s fascinatie voor overleden rappers

Van alle dingen die zijn voortgekomen uit de pandemie, is Verzuz mijn favoriet. Vrijwel elke battle is pure nostalgie. Je girl was fan. I was all here for it, until it was brought to my attention dat Swizz Beatz en Timbaland, de oprichters van Verzuz, eraan denken om een Biggie versus Tupac te organiseren. Wanneer laten wij hen die zijn heengegaan eens een keertje met rust?

LEES VERDER »
IMANI OVER rappers als onze saviors

IMANI OVER rappers als onze saviors

Artiesten worden aanbeden. De hemel in geprezen. Verafgood zelfs. Alles wat ze doen wordt door de media op de voet gevolgd. Elke misstap wordt vergroot en gedeeld met het publiek. Zeker als het gaat om hoe ze bewegen in tijden van nood. Let me say one thing: these rappers ain’t gonna save us and quite frankly… it’s not their job to do so. Hear me out.

LEES VERDER »

OOK LEUK

IMANI REVIEWT Pusha T ‘It’s Almost Dry’

Met éen van de sterkste marketingstrategieën van dit jaar: Sick ass single “Diet Coke” met de “Flava In Ya Ear” homage, een dikke distrack in samenwerking met Arby’s naar Mc Donald’s (Mc Donald’s, give the man his money!) en een listening party aka “Cokechella” tijdens Coachella – it’s only right that I get back in my review bag.

LEES VERDER »
screengrab notorious big - juicy

IMANI OVER hiphop’s fascinatie voor overleden rappers

Van alle dingen die zijn voortgekomen uit de pandemie, is Verzuz mijn favoriet. Vrijwel elke battle is pure nostalgie. Je girl was fan. I was all here for it, until it was brought to my attention dat Swizz Beatz en Timbaland, de oprichters van Verzuz, eraan denken om een Biggie versus Tupac te organiseren. Wanneer laten wij hen die zijn heengegaan eens een keertje met rust?

LEES VERDER »
IMANI REVIEWT Big Sean Detroit 2

IMANI REVIEWT Big Sean ‘Detroit 2’

Ik kan mij niet de laatste keer herinneren dat ik een album heb beluisterd, with more than 12 songs, without skipping a song or getting bored. Big Sean made it happen though! Detroit 2 is in a league of its own. Man, maybe album of the year?

LEES VERDER »
IMANI SIGOURNEY © 2020