Met éen van de sterkste marketingstrategieën van dit jaar: Sick ass single “Diet Coke” met de “Flava In Ya Ear” homage, een dikke disstrack in samenwerking met Arby’s naar Mc Donald’s (Mc Donald’s, give the man his money!) en een listening party aka “Cokechella” tijdens Coachella – it’s only right that I get back in my music journalist bag to review the highly anticipated opvolging van de masterpiece that is Daytona.
De openingstrack “Brambleton”… Sick. Pusha T gaf al zeker twee jaar geleden aan dat zijn volgende album volledig geproduceerd zou worden door Ye en Pharrell. We zagen al dat de samenwerking tussen Ye en Pusha T op Daytona garant staat voor greatness en dat een samenwerking met Pharrell (ook met The Neptunes) gegarandeerd een succes is – al sinds Clipse days (fun fact: Hell Hath No Fury is my favorite album of all time). Dus het feit dat hij slechts met deze twee samenwerkt, maakt het bijna onmogelijk dat dit album missers heeft en de eerste track bewijst dit. De track is een diss naar zijn voormalige manager en zijn interview voor VladTv dat niet goed bij Pusha T viel. Storytelling, coke references en wordplay: een sterke track dat de lat al hoog legt voor de rest van het album.
En dan de track dat volgt… kunnen we het even hebben over de productie op “Let The Smokers Shine The Coupes?! That “make you wanna make a stank face” type track waar ik het vaker over heb? Dit is er ook eentje hoor! Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet echt onder de indruk ben van Pharrell’s producties die zijn uitgekomen na In My Mind, op enkele na, maar hier? He went crazy! Op Pusha T heb ik of course niks aan te merken – kwaliteit gegarandeerd. Deze heb ik wel een paar keer gerewined, hoor. Instant favorite!
“If kilograms is the groove / I done sold the golden goose / I got ‘em, baby, I’m Jim Perdue / Cocaine’s Dr. Seuss”
“Dreamin Of The Past” is een track dat zo op Watch The Throne had gekund: Ye productie met prachtig gebruik van de Donny Hathaway sample en Pusha T met zijn luxury rap and being braggadocious. Je kan heel goed het verschil horen in een track geproduceerd door Ye en eentje door Pharrell en hoe de twee elkaar afwisselen is prachtig, cause it keeps you on your toes en gets you hype for the next track. En inhoudelijk, Pusha’s wordplay on this one is ook op een leveltje hoor! Some of my faves:
“You hollerin’, “Top five,” I only see top me / Award shows the only way you bitches could rob me (I was dreamin’ of the past)”
Ook hoe hij de eerste twee verses opent:
“Bruh, you niggas ain’t flexin’, you crampin'”
“Bruh, you niggas ain’t drip, you dryin'”
En ik ga heel eerlijk met je zijn, as much as I love Ye, ik had prima zonder zijn verse gekund. Het is heel kort en was verder niet memorabel, met slechts wat verwijzingen naar zijn gezin. But Pusha T’s three verses though? Alle drie dik!
Wat me ook nu pas opvalt is dat er op Pusha T tracks heel vaak naar Biggie, Puff en Shyne wordt verwezen. Op deze track:
“Huff and Puff in the club, then I gotta be Shyne”
Op “Brampleton”:
“Buyin’ biggies, but was ridin’ on some 2Pac shit”
En natuurlijk ook de video voor de eerste single van het album “Diet Coke” en ook op de track zelf waar hij ook even met een Biggie flow komt en weer eens verwijst naar Biggie’s toenmalige labelbaas:
“Young Gs like we Hov and Puff”
Just an observation.
“Neck & Wrist” – de tweede single van het album. Ik had hele hoge verwachtingen van de track, I mean: Pharrell op productie en een verse van Jay-Z, maar ik moet zeggen dat de track werd ondergesneeuwd (pun intended) door zijn eerste single “Diet Coke”. Na de eerste listen was ik niet impressed, maar na een paar keer luisteren it grew on me en ik betrap mezelf wel af en toe op het random roepen van “Neck and wrist don’t lie!”, so I kinda like it. Na meerdere keren luisteren merkte ik dat ik vooral P op de chorus minder vond, waardoor ik de track in eerste instantie niet voelde. But like I said: it grew on me.
“Just So You Remember. Dit is classic Pusha T die opschept over de strepen die hij heeft gehaald in zowel de coke als rap game. So it’s only right dat deze geproduceerd is door Mr. Braggadocious himself, Ye.
Net al even genoemd – maar “Diet Coke” was een hele goede keuze om als eerste single uit te brengen. Vaak merk je dat de eerste single gelijk het hoogtepunt is van het gehele album, maar je kan nu al horen that that’s not the case. Of course ook de music video met de “Flava In Ya Ear” ode en Ye die lekker in zijn vel zit in de video – I would too als ik verantwoordelijk ben voor de productie voor deze track. 6 tracks in, all hits – no misses.
“Rock N Roll”, de enige track op het album waar Ye en Pharrell samen aan de productie hebben gewerkt en dat is te horen. Cudi en Ye zijn nu natuurlijk niet de beste vrienden en Cudi heeft aangekondigd dat hij hierna niet meer met Ye op een track zal springen. Wat heel jammer is, want zoals ook te horen op o.a. 808s & Heartbreak, Ye en Kids See Ghosts en nu hier – zijn de twee samen op een track goud. Waar ik Ye op “Dreamin Of The Past” wat overbodig vond, vind ik ‘m hier een waardevolle bijdrage leveren en maakt hij de track perfect af.
Hoe Pusha T speelt met flows op dit album is zo ziek! Daarnaast, wat ik ook heel erg waardeer aan Pusha T is de consistentie in zijn bars. Bij “Dreamin Of The Past” startte hij zijn eerste twee verses met soortgelijke lines en hier in de chorus verwijst hij in eerste instantie naar de bezorgdienst FedEx en daarna naar de bezorging van Amazon. Het zijn kleine dingen als deze dat ik kan waarderen.
“Everything don’t need to be addressed / The pull-up’s like a FedEx truck / I can send some niggas ‘round there right now / 1-800 call my bluff / Wake your ass up where you rest / On time like a Amazon truck / I can send some niggas ‘round there right now / 1-800 call my bluff”
En ook de productie op deze… Sheesh! Het klinkt alsof Ye en Pharrell onderling een strijd hadden om te zien wie met de sickste producties zou komen. Ik had ook gelezen dat Pusha T Pharrell een eerste versie van een track van dit album had laten horen en dat P zei dat het de mixtape kant op leek te gaan en sindsdien zei Pharrell: No worries, I got you! And he did!
Dan wil ik het ook nog hebben over de twee verses. Hoe elke line in de verse rijmt op elkaar, waar Busta Rhymes vooral bekend om staat, love it! Vooral de tweede verse is my favorite. Als het gaat om flows en bars is het begrijpelijk waarom hij King Push wordt genoemd.
“Calling my bluff, gon’ answer, “Hello” / Service with a smile when I hand out halos / Shotclock shooters, when I point ‘em, they go /Now everybody asking “What happened?” They know”
Don Toliver, Don Toliver, Don Toliver… I could listen to that man all day. Low key ook een cheat code: met hem op je chorus heb je geheid een banger. Uzi is ook een hele toffe toevoeging aan “Scrape It Off” – al moet ik eerlijk zeggen dat ik liever twee verses van Pusha T had gehad. Ik hoor deze track het heel goed doen in de club en commercieel zie ik deze ook lekker gaan.
“Hear Me Clearly”. Deze track was natuurlijk al uitgebracht als single op het album I Know Nigo! – een album dat mij lowkey een beetje tegenvalt. Maar, deze track was voor mij één van de uitstekers en het zou zonde zijn als hij deze track ook niet aan It’s Almost Dry had toegevoegd – cause it’s that good!
Ook de track dat volgt “Open Air” niks op aan te merken. Je hoort wat klinkt als een orgel een koor op de achtergrond wat zorgt voor een prachtige overloop naar de laatste track van het album.
“I Pray For You” is een prachtige afsluiter van een prachtig project! Als grote Clipse fan, word ik altijd blij als de gebroeders Thornton weer samenkomen op een track. En de lobi die ze voor elkaar hebben is ook goed te horen op de track:
“I’m my brother’s keeper if you listen and you dissect / All I talk is money if you listen to my dialect”
Pusha had zijn laatste verse op dit album niet kunnen afsluiten met betere lines:
“You can live forever when the shit you write is timeless / We gon’ live forever ‘cause the shit we write is timeless”
Het feit dat de track een gelovige titel heeft en ervoor gekozen is om Ye op de productie te gooien, die altijd heel vocaal is geweest over zijn geloof en zijn eigen koor heeft, en Labrinth op de intro en bridge met een stem dat je doet denken aan engelen en tenslotte zijn broer dat nu niet meer opereert onder Malice, maar No Malice sinds hij zich bekeerde tot het christendom, zijn ook weer kleine dingen met heel veel effect wat ik heel erg kan waarderen.
Note: Pusha T had aangegeven dat zijn broer expres wou dat hij als Malice op de tracklist stond. Dit omdat wij hem zo hebben leren kennen en de wereld wilt laten weten that he still got it. And he does!
Terrence Thornton aka Pusha T aka Pusha Thor aka Push a Ton aka Rap Game’s Villain aka King Push – he did it again! Het feit dat deze man al jaren coke rap weet te maken met vernieuwende lines en flowes is admirable. Na de Grammy-genomineerde Daytona is dit een perfecte opvolging. Give this man his Grammy already!
Favorites: EVERYTHING!